Podsumowanie dwóch mobilności w ramach projektu „Europejskie staże uczniów ZSP CKU w Szydłowie” nr 2020-1-PL01-KA102-080326
Nasi podopieczni zakończyli swoje zagraniczne praktyki w Grecji. W I mobilności (31.05-11.06.2021 r.) uczestniczyło 15 uczniów z kierunku Technik Pojazdów Samochodowych, w II mobilności (20.09-01.10.2021 r.) uczestniczyło 13 uczniów z kierunku Technik Pojazdów Samochodowych oraz 5 uczniów z kierunku Technik Logistyk. W ramach obu wyjazdów nasza młodzież miała okazję rozwinąć swoje zdolności zawodowe i językowe podczas praktyk oraz kulturowe i osobiste w ramach udziału w programie kulturowym, który przewidywał wycieczki do znanych greckich miejsc takich jak:
- Meteory,
- Skiathos,
- Saloniki,
- wzgórze Olimpu.
Projekt „Europejskie staże uczniów ZSP CKU w Szydłowie” stanowi odpowiedź na zidentyfikowane wśród uczniów, nauczycieli oraz całej społeczności Szkoły potrzeby. Jego głównym celem było ułatwienie 33 uczniom ZSP CKU w Szydłowie wejścia na rynek pracy. Stało się to poprzez rozwój ich kompetencji zawodowych oraz zdobycie praktycznego doświadczenia, dzięki czemu uczestnicy stali się atrakcyjnymi potencjalnymi pracownikami dla szeregu pracodawców.
Do realizacji celu głównego przyczynił się szereg celów szczegółowych:
- nabycie przez 33 uczniów ZSP CKU umiejętności i postaw umożliwiających nawiązywanie kontaktów międzynarodowych, a w konsekwencji - poszerzanie możliwości rozwoju osobistego i zwiększanie szans na zatrudnienie nie tylko na krajowym, ale także europejskim rynku pracy;
- potwierdzenie odpowiednimi certyfikatami i zaświadczeniami nabytych postaw oraz kompetencji, co ułatwi udokumentowanie przebytego procesu i uatrakcyjni portfolio przyszłych absolwentów;
- nabycie umiejętności dostosowywania się do różnych warunków pracy i życia oraz innych umiejętności miękkich, takich jak radzenie sobie w sytuacjach stresowych, zarządzanie czasem, komunikatywność, odpowiedzialność, elastyczność, punktualność itd.;
- poznanie standardów pracy obowiązujących w danym zawodzie poprzez praktyczne wykonywanie powierzonych zadań;
- poznanie i możliwość obcowania z inną kulturą za sprawą odbycia staży w firmach partnera greckiego;
- rozwinięcie przez młodzież aktywnych, otwartych, tolerancyjnych postaw, które pozwolą im w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństw, budując poczucie integracji europejskiej w duchu wartości ogólnoeuropejskich;
- zwiększenie kompetencji językowych 33 uczestników oraz 4 opiekunów - przede wszystkim w zakresie języka angielskiego, będącego językiem roboczym stażu, ale również możliwość obcowania i zdobycia podstaw z zakresu języka greckiego;
- wzmocnienie u uczniów motywacji do nauki, poszerzania zainteresowań i udziału w różnego rodzaju inicjatywach;
- uatrakcyjnienie oferty Szkoły i nadanie jej międzynarodowego charakteru w dziedzinie szkolenia, kształcenia i pracy na rzecz młodzieży, przez co placówka edukacyjna będzie skuteczniej odpowiadała na stale zwiększające się potrzeby i wymagania młodych ludzi;
- wzmocnienie efektu synergii, dzięki połączeniu metod edukacji formalnej i pozaformalnej;
- wspieranie procesu doskonalenia i dokształcania kadry edukacyjnej, dzięki czynnemu udziałowi w projekcie i jego koordynacji; pozwoli to na wprowadzenie innowacyjności, a co za tym idzie - polepszanie metod kształcenia.